FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Fizik
PHYS 406 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Detektör Fiziği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PHYS 406
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, ışıma ve detektörlere giriş yaparak, dedektörlerin deneysel fizikte ve farklı uygulama alanlarında kullanım şekillerini tanıtmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, ışıma ve parçacıkların algılanmasının temel fiziksel süreçlerini, farklı detektör tiplerinin özellikleri, atomik, nükleer, parçacık fiziği, hızlandırıcı fiziği ve kuantum optiğinden tıbba kadar birçok alanda algılama sistemleri, sinyal işleme, ölçüm metodolojisi ve performans metrikleri konularını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Parçacıkların madde ile etkileşmesi | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 1, 1-31. ISBN: 9780511534966 |
2 | Işımanın madde ile etkileşmesi | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 1, 31-51. ISBN: 9780511534966 |
3 | Detektörlerin karakteristik özellikleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 2, 56-69. ISBN: 9780511534966 |
4 | Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 5, 90-122. ISBN: 9780511534966 |
5 | Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 5, 122-151. ISBN: 9780511534966 |
6 | İz detektörleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 7, 186-223. ISBN: 9780511534966 |
7 | Kalorimetre, Ara sınav 1 | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 8, 230-267. ISBN: 9780511534966 |
8 | Parçacık tanıma | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 9, 273-302. ISBN: 9780511534966 |
9 | Nötrino detektörleri | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 10, 307-324. ISBN: 9780511534966 |
10 | Momentum ölçümü ve müon algılama | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 11, 327-344. ISBN: 9780511534966 |
11 | Genel amaçlı bir detektöre bir örnek: ATLAS | ATLAS web sitesi: https://atlas.cern/ |
12 | Veri analizi, Ara sınav 2 | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 15, 436-452. ISBN: 9780511534966 |
13 | Veri analizi | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 15, 452-462. ISBN: 9780511534966 |
14 | Parçacık detektörlerinin parçacık fiziği dışındaki uygulamaları | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). Bölüm 16, 466-503. ISBN: 9780511534966 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Claus Grupen and Boris Shwartz, Particle Detectors, 2nd ed. (Cambridge University Press, 2008). ISBN: 9780511534966 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Christian W.Fabjan and James E.Pilcher, Instrumentation in Elementary Particle Physics (World Scientific,1988). ISBN: 9789971505851 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
17
|
34
|
Final Sınavı |
1
|
24
|
24
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, |
X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, |
X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, |
X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, |
|||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, |
|||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, |
|||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, |
|||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, |
X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, |
|||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
5 Yılda Dört Büyük Ödül
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fizik Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Göktuğ Karpat, Türkiye’nin en prestijli bilim ödüllerinden biri olarak gösterilen ‘100. Yıl
Fizik Bölümü Erasmus Anlaşması
Sevgili İzmir Ekonomi Üniversitesi Fizik Bölümü Öğrencileri, Sizlere heyecan verici bir duyuru iletmekten mutluluk duyuyoruz! Üniversitemiz, CLAUSTHAL UNIVERSITY OF TECHNOLOGY ile Erasmus anlaşması imzaladı.
Fiziği Sevdi, Çocukluk Hayalinden Vazgeçti
Çocukluktan itibaren pilot olmanın hayalini kuran Senem Özdemir, ‘Başka bölümde okusam da pilotluktan asla vazgeçmeyeceğim’ düşüncesiyle başladığı İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fizik
Fizik Bölümüne Bilimsel Ziyaret
Dr. Parisa Majari Fizik Bölümümüzü ziyarete gelmiştir. Bölümümüz hocalarından Prof. Dr. Gürsoy Bozkurt Akgüç ile çalışan Dr. Majari “Anamolous electron transfer in
Bisikletiyle ‘Umut’ Dağıttı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Fizik Bölümü öğrencisi Berfin Kolcu, deprem felaketinin ardından binlerce kişinin enkaz altında kaldığı Hatay’a giderek ‘bisikletiyle’ afetzedelerin yardımına
FİZİK BÖLÜM BAŞKANI PROF. DR. ABBAS KENAN ÇİFTÇİ’YE TÜRK FİZİK DERNEĞİ ONUR ÖDÜLÜ
Türk Fizik Derneği’nin düzenlemiş olduğu 38. Uluslararası Fizik Kongresi 31 Ağustos-4 Eylül 2022 tarihleri arasında Bodrum Herodot Kültür Merkezi’nde gerçekleşmiştir. Kongrenin 31
ÖĞRENCİMİZİN TÜBİTAK PROJESİ KABUL EDİLDİ
Fizik Bölümümüz son sınıf öğrencilerinden Senem Özdemir'in, Doç. Dr. Gürsoy Bozkurt Akgüç danışmanlığında "İki Yüzey Plazmonunun Metal-Dielektrik Arayüzünde Etkileştirilerek Sensör Özelliklerinin Arttırılması
ÖĞRENCİMİZİN İLK MAKALESİ
Bölümümüz hocalarından Doç. Dr. Gürsoy Bozkurt Akgüç ve Fizik yan dal öğrencimiz Aytürk Hamdi Zafer Geri beslemeli ve reaktif akış olan sistemlerde canlı kristal