Bizi takip edin
|
EN

PHYS 424 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Genel Görelilik Teorisi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PHYS 424
Güz/Bahar
2
2
3
5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Problem çözme
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı, kütle çekim fenomeninin uzay ve zamanın eğriliğinin geometrik bir sonucu olarak nasıl ortaya çıktığını ve bu evrensel teorinin çeşitli uygulamalarını tartışmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • özel ve genel görelilik teorilerinin matematiksel özelliklerini tarif edebilecektir.
  • tensör cebirini relativistik problemlerde kullanabilecektir.
  • Einstein’ın alan denklemlerini çözebilecektir.
  • genel göreliliğin güneş sistemindeki testlerini açıklayabilecektir.
  • kara delikleri ve kütle çekim dalgalarını tartışabilecektir.
  • genel görelilik teorisi vasıtası ile tasvir edilen kozmolojik modelleri analiz edebilecektir.
Ders Tanımı Bu derste kütle çekim teorisinin temel konularını incelenecektir. Tensör notasyonunun temelleri geliştirdikten sonra, Einstein’ın alan denklemi tanıtılacaktır. Bundan sonra, denklemin Schwarzschild çözümü elde edilecektir. Teorinin gözlemsel kanıtları sunulacak ve teorinin kara delikler ve yerçekimi dalgaları gibi sonuçları tartışılacaktır. Ayrıca, kuantum gravitasyonu ve kozmoloji üzerine de tartışmalar yapılacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Özel göreliliğin gözden geçirilmesi Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 2-3. ISBN: 9780198596868
2 Özel göreliliğin gözden geçirilmesi Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 4. ISBN: 9780198596868
3 Tensör formülasyonu Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 5-6. ISBN: 9780198596868
4 Eşdeğerlik ilkesi Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 8-9. ISBN: 9780198596868
5 Genel görelilikte alan denklemleri Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 10-11. ISBN: 9780198596868
6 Einstein alan denklemleri Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 12-13. ISBN: 9780198596868
7 10 Aralık Ara sınav 1/Proje 1 Sunumları
8 Schwarzschild çözümü Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 14. ISBN: 9780198596868
9 Genel göreliliğin güneş sisteminde testleri Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 15. ISBN: 9780198596868
10 Kara delikler, Yüklü ve dönen kara delikler Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 16, Bölüm 18-19. ISBN: 9780198596868
11 24 Aralık Proje 2 Sunumları
12 Kütleçekimi dalgaları Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 20-21. ISBN: 9780198596868
13 Relativistik kozmoloji Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 22. ISBN: 9780198596868
14 Kosmolojik modeller Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). Bölüm 23. ISBN: 9780198596868
15 14 Ocak Proje 3 Sunumları
16 Final sınavı

 

Ders Kitabı

Ray d’Inverno, Introducing Einstein's Relativity (Oxford University Press, New York, 1998). ISBN: 9780198596868

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
3
60
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
3
7
21
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
23
23
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

X
2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

X
3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

X
4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

X
5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.